søndag 12. januar 2014

En uke allerede?

Hola!

Det er søndag formiddag, og jeg kom til å tenke på at jeg har vært her over en uke nå. Det går fort altså! Jeg har på den korte tiden jeg har vært her nede fått opplevd ganske mye. Jeg har fått sett ganske mye av Jerez de la Frontera, som for øvrig er en kjempekoselig by :) Men i tillegg til det har jeg også vært to ganger i El Puerto de Santa Maria, som er nærmeste naboby, 10 minutter unna med tog. Og med tanke på at toget koster bare 1,95 euro en vei, må jeg si at det er akseptabelt. Det er i El Puerto vi finner den nærmeste stranden om oss vil bade, og den stranden er kjempefin og ikke minst kjempestor! Ser for meg at det kryr av folk der på sommerstid. Om jeg skal nevne noen andre ting av betydning som jeg har gjort har jeg vært tre ganger på Area Sur, som er Spanias tredje største kjøpesenter. Det er et stort område med forskjellige sentre og butikker, der i blant Ikea og en stor innendørs og utendørs gokartbane. Vi har ikke fått kjørt gokart enda, men skal gjøre det senere. Av spisesteder finner vi kjente kjeder som Tacobell og KFC, og jeg kan skrive under på at Tacobell er verdt et besøk! Jeg skal selvfølgelig ta turen innom KFC også, men har ikke kommet så langt.


Strandområdene som dekker store deler av kystlinjen til Andalucia er mest kjent som Costa la Luz, som betyr lyskysten, altså der sola går ned i havet, og er en av Spanias vakreste strender. Sanden på strendene her er helt ubeskrivelig! Aldri kjent på maken.




Det er ikke bare en dans på roser og være her. Hver dag, med unntak i helgen, har vi et 4 timers språkkurs som går under kategorien intensivkurs. Vi skal med andre ord lære mest mulig spansk på tre uker. Selv om det er ganske hardt til tider tror jeg at det skal gå bra. Jeg har begynt å skjønne en hel del etter bare 4 dagers kurs. Det vanskeligste er å huske alle verbene, og særlig de uregelrette og hvordan de bøyes. Pugge pugge pugge! Jeg håper jeg etter tre uker kan gjøre meg forstått på spansk, og forhåpentligvis forstå spanjolene litt bedre. For en ting skal jeg si dere, og det er at spanjoler snakker fort, VELDIG fort! For øyeblikket klarer jeg bare å plukke opp enkelte ord de sier.

Hasta pronto!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar