onsdag 15. januar 2014

¿Qué vais a hacer hoy?

"¿Qué vais a hacer hoy?" spurte spansklæreren vår om i slutten av timen i dag. På norsk; "Hva skal dere gjør i dag?". For å være ærlig har jeg ingen planer. Jeg burde lese og øve på spansk, jeg vil sove .. Haha, jeg er så sliten om dagen, så vidt øynene klarer å holde seg åpne. Det er sikkert på grunn av klimeforskjellene i Spania og Norge. Men kan jo ikke kaste bort dagene på å sove, det er så mye å se og gjøre, så mange mennesker å møte. Jeg vil få mest mulig ut av oppholdet mitt her nede, vil ikke sitte i ettertid å se tilbake på alle dagene jeg sov. Noe annet som er med på å holde daffefaktoren oppe, er været. I det siste har det vær en del gråe dager, noen med regn, andre med vind. Perfekt vær til å sitte inne å øve på spansk!

Det gleder meg å si at jeg har møtt og blitt kjent med et par spanske ungdommer. De er veldige gode å ha når man skal lære seg spansk, og de synes det er spesielt morsomt å høre på min gebrokne uttale på de få spanske frasene jeg har lært. Og når jeg kommer med noen saftige spanske gloser ser de rart på meg og sier læreren vår er loco. Haha.

På spanskkurset i dag gikk vi på Mercadona (Mercadoooona) og handla inn diverse ingredienser og lagde mat når vi kom tilbake igjen. Vi lagde Gazpacho (spansk nasjonalsuppe, kald grønnsaksuppe) og en type "kake" som er vanlig her. Når vi lagde kaken brukte vi Mariekjeks! av alle ting. Man dyppa mariekjeksen i en blanding av melk og anisbrennevin, smurte på et lag med smørkrem og deretter en ny mariekjeks. Og sånn holdt man på til man fikk en grei stubb med kjeks og krem. Til slutt helte vi over smelta sjokolade og lot den stivne.


Her er det ferdige resultatet, og jeg kan si at det smakte nesten som kokosboller man får kjøpt i Norge. Det var helt greit, men jeg vet ikke om jeg gidder å lage det igjen for å si det sånn.


Og sånn er utsikten min for øyeblikket; spanskpugging og et glass ferskpresset appelsinjuice. Det er bare halvannen uke til jeg starter å jobbe, og da burde spansken helst være på topp. Men jeg får bare ta med meg det jeg klarer og ta det derfra, jeg lærer sikkert en hel del gjennom jobben òg. Jeg var på besøk på arbeidsplassen i går og det virket som et greit sted, og folkene virket hyggelige. Det blir spennende å jobbe i et annet land med et annet språk.

¿Qué vais a hacer hoy?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar