mandag 6. januar 2014

Utflukt :)

Hei igjen!

I dag har vi vært på Gibraltar, som er en del av det spanske fastlandet men som er eid av Storbritannia. Dette opplevdes som noe spesielt kan man si. Når man skal inn til Gibraltar må man vise pass, og når man kommer inn så ser man engelske røde telefonkiosker, røde dobbeltdekkere og boder med Fish and chips. Noe annet som var litt spesielt var at for å komme inn måtte man krysse rullebanen på flyplassen, for ja, de har klart å klemt inn en liten flyplass der.


Sånn ser det Gibraltar ut fra "utsiden". Det ser ikke akkurat ut som at det er så veldig stort der, men jammen bor det ikke rundt 30.000 innbyggere der! Jeg ble litt overrasket når jeg hørte det var så mange som bodde der. Det er jo på nivå med Lillehammer, ikke at det er så kjempestort det heller, men likevel.


Her mine damer og herrer ser dere over til Afrika, nærmere bestemt Marokko. Vi var heldige med været, det hender at det er litt mer tåkete sånn at man ikke ser over. Det er litt kult at man kan stå i Europa og se over til Afrika :) Dette stedet blir kalt Europa Point, ikke at jeg helt fikk med meg hvorfor.


Her er vi inne i en gråtte hvor det henger masse sånn pigger ned i fra taket.

 
Apekatter er noe man ser mye av på Gibraltar. Her går de rundt i veiene og er ikke så veldig redde biler og mennesker, vi så til og med en ape med unge nede i byen. Bildet er tatt ved noe jeg antar er et matingssted for apene, for det lå masse appelsiner og noe som lignet kål her. Jeg synes denne apekatten var så søt at jeg måtte bare ta bildet av han :)


Her er da slekta gjenforent, og poserer gledelig foran kamera :) Som dere ser her er ikke apene særlige redde mennesker, det ser mer ut som at de er lei av folk. Og det skjønner jeg for så vidt, med så mange mennesker som kommer hit. Men om du hadde noe mat i hånda derimot kom de mer enn gjerne til deg og satt på skuldra di og spiste. Morsomme dyr disse apene.


Her ser dere noe av byen som ligger på Gibraltar. Det som overrasket meg mest var at det var masse eksklusive bygninger her, altså hoteller og feriehus og sånt. Så om dere har lyst på en litt annerledes ferie kan jeg anbefale Gibraltar :)


Her ser dere da den rullebanen jeg skrev om tidligere, og som dere ser til venstre på bildet går veien over rullebanen. Det er bare en rullebane her, og den er ikke så veldig lang at det gjør noe, så flyene som letter her har ikke igjen altfor mange metere av banen når de omsider mister bakkekontakt. Byen dere ser i bakgrunnen er spansk, så man kan si at det ligger ganske oppå hverandre.

 
Den siste timen vår på Gibraltar brukte vi i handlegata. Her yret det av folk, og været var jo helt upåklagelig.


Det var litt om det vi har opplevd i dag. Jeg skal prøve å holde dere oppdaterte om hva som skjer nedi her i tiden fremover. I morgen begynner språkkurset. Det skal vi holde på med i tre uker fremover før vi omsider skal ut i bedriftene å jobbe. Alle sammen er spente på hvordan servitørarbeidsdagene blir, for de har aldri hatt en servitørlærling i Spania før. Men i løpet av uka eller neste uke skal vi reise ut til arbeidsplassene våre å hilse på de som jobber der og se litt hvordan de har det. Det blir nok bra, jeg gleder meg :D

Adios!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar